Hvis du skal fastholde dine læsere og sikre et højt engagement, er det afgørende, at dine nyhedsbreve er relevante for dine modtagere.
Men hvordan laver du nyhedsbreve, som fanger din modtagers interesse? Nøgleordet er segmentering. Læs videre og bliv klogere på, hvordan du bruger segmentering til at gøre dine nyhedsbreve (endnu) mere relevante.
Segmentering i nyhedsbreve går ud på at opdele din e-mail-liste i mindre grupper eller "segmenter" baseret på bestemte kriterier, såsom demografiske oplysninger, adfærd, interesser eller tidligere interaktioner. Med udgangspunkt i din viden og den data, du har til rådighed om modtageren, skræddersyr du indholdet til den enkeltes behov og interesser.
Formålet med segmentering er at sende mere målrettede og relevante nyhedsbreve til forskellige dele af din modtagergruppe, hvilket kan føre til højere åbnings- og klikrater, bedre engagement og i sidste ende forbedret kundeloyalitet og salg.
Ved at tilbyde dine modtagere relevant og skræddersyet indhold øger du chancen for, at dine modtagere finder dit nyhedsbrev relevant og værdiskabende – og det er utvivlsomt en af de bedste måder, du kan opbygge en god relation til modtageren.
Vi ved også, at segmenterede nyhedsbreve skaber et højere engagement, da vi er mere tilbøjelige til at åbne, læse og klikke i nyhedsbreve, der matcher vores behov og interesser.
I Peytz Mail kan du segmentere på to niveauer:
Du kan segmentere ud fra mange forskellige parametre. Forslagene er langt fra udtømmende. Kun din fantasi – og din dataindsamling – sætter grænser. Her er nogle eksempler på parametre, som du kan segmentere ud fra:
Brugerdata
Du kan segmentere på baggrund af data som geografi, alder, faggruppe, medlemskab, uddannelsesniveau og kunde/ikke kunde. Hvis du fx tilbyder arrangementer rundt om i landet, og du har geografiske data på dine modtagere – fx postnumre eller kommune – så kan du vise arrangementer, der er i modtagers nærområde, frem for at vise samtlige arrangementer til alle.
Adfærd
Du kan segmentere på baggrund af dine modtageres adfærd, som hvem, der har/ikke har åbnet eller klikket i tidligere udsendelser. Er der tale om modtagere, som meget sjældent interagerer med dine nyhedsbreve, kan du fx prøve at engagere dem via rabatkoder, tilbud eller andre fordele – og udelade dem i andres.
Modtagerens tid på mailinglisten
Det kan være væsentligt at segmentere på baggrund af, hvor længe din modtager har været på din mailingliste. Det kan nemlig have indflydelse på, hvor meget kendskab modtageren har til din virksomhed og dit nyhedsbrev. Nye modtagere på din mailingliste kan have behov for andre informationer end modtagere, der har været på din liste længe. Er modtageren ligeledes en ny kunde eller nyt medlem, kan du dele oplysninger om din kundeklub eller dine medlemsfordele eller give en rabatkode som tak for at være kommet til.
Lyder segmentering som en stor mundfuld? Så tag fat i os.
Vi har mange års erfaring med at segmentere nyhedsbreve indenfor mange forskellige brancher – og i Peytz Mail har du mange muligheder for at bringe dine data i spil.