Nyhedsbreve er en effektiv kanal til salg, branding og vidensdeling. Et nyhedsbrev, som aldrig bliver åbnet eller bliver smidt direkte i papirkurven, er derimod ikke særlig værdifuldt for din forretning. Få ni gode råd til, hvordan du skaber et effektivt nyhedsbrev, som er relevant og værdiskabende for læseren.
Du skal være helt skarp på, hvem dit nyhedsbrev henvender sig til. Jo bedre du kender din målgruppe, jo lettere er det at sende indhold, som er værdifuldt for læseren og opfylder målgruppens forventninger og behov til nyhedsbrevet. Når indholdet er værdiskabende og relevant for modtageren, ved vi fra erfaring, at nyhedsbrevet performer bedre.
For at definere din målgruppe, kan du overveje følgende:
Du vil typisk have en del data om dine modtagere i dit e-mail marketing- eller CRM-system. Det kan du bruge bruge til at forstå din målgruppe og målrette indhold på baggrund af.
Emnelinjen, preheaderen og afsendernavnet er afgørende for om dit nyhedsbrev bliver åbnet, ignoreret eller smidt direkte i papirkurven.
Generelle tips til en god emnelinje og preheader:
Vi bruger i gennemsnit 10 sekunder på at læse en e-mail, så du har ikke mange sekunder til at overbevise modtageren. Derfor skal dit nyhedsbrev være overskueligt.
Men... hvad nytter alt det, hvis jeg ingen modtagere har?
Bare rolig. Vi har samlet en masse gode tips til, hvordan du skaffer flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev.
Dit nyhedsbrev skal være relativ kortfattet, så modtageren på kort tid kan blive opdateret. Hvor kort det skal være, afhænger selvfølgelig af din målgruppe og formål med nyhedsbrevet. En god tommelfingerregel er at holde dig til ét centralt budskab eller tema pr. nyhedsbrev. Skriv klart og undgå at bruge for mange indviklede ord og sætninger. Brug korte og præcise teasertekster til at give en forsmag på nyheden og vække læserens nysgerrighed.
Hvis du har svært ved at begrænse dit indhold, kan du begynde at sende nyhedsbrevet oftere? Et ugentligt nyhedsbrev, som er kort og præcist, er typisk mere effektivt end et månedligt nyhedsbrev, der er alt for langt og tætpakket. Hvis din virksomhed beskæftiger sig med flere forskellige forretningsområder og målgrupper vil vi anbefale, at du har et nyhedsbrev til hvert forretningsområde – det vil gøre dine nyhedsbreve mere målrettede og fokuserede.
En effektiv call-to-action (CTA) i dit nyhedsbrev kan få modtageren til at foretage en handling, som f.eks. at tilmelde sig et kursus, klikke videre til din hjemmeside eller købe en ydelse. Brug call-to-actions med måde, da for mange kan gøre det upræcist for modtageren, hvor de skal klikke. En god CTA er direkte i sproget, taler til modtagerens behov og beskriver tydeligt, hvad modtageren kan få ud af at klikke.
Der skal være en rød tråd i dine nyhedsbreve, og de skal skabe genkendelighed hos modtageren. Det er ikke ensbetydende med, at dine nyhedsbreve skal være identiske, men design og format må ikke variere betydeligt fra gang til gang. Genkendelighed styrker nemlig din troværdighed og gør, at modtageren lynhurtigt kan afkode din virksomhed som afsender.
Sådan kan du skabe mere genkendelighed i dine nyhedsbreve:
Kender du det, at du åbner en mail eller besøger en hjemmeside fra mobilen, men hurtigt lukker ned igen, fordi visningen og navigationen ikke fungerer? Som bruger er det enormt frustrerende, og som virksomhed er det en katastrofe, fordi det kan være grund nok til, at brugeren aldrig kommer igen.
Data viser, at op mod 46% læser mails fra mobilen. Det siger alt om, hvorfor dit nyhedsbrev skal være optimeret til mobilen såvel som tablet og computer.
Sådan kan du optimerere dit nyhedsbrev til mobilen:
Med data kan du finde ud af, hvad der virker, så du kan optimere dine fremtidige nyhedsbreve. Dit nyhedsbrevssystem giver dig en masse værdifuld data, hvor du kan se, hvilket indhold der performer godt, og hvad der interesserer din målgruppe.
Husk, at statistik som åbnings- og klikrater aldrig står alene. Kombinér data fra nyhedsbrevssystemet med data fra andre kilder for at få en bedre forståelse af dine kunder og optimere indholdet i dine nyhedsbreve.
Med tiltag som udfasning af 3. parts cookies og Apples Mail Privacy Protection er det vigtigere end nogensinde at læne sig op 1. parts data og din sunde fornuft. Bliv klogere på her, hvordan Apples Privacy Protection påvirker dine nyhedsbreve
Med segmentering bruger du data til at gøre dine nyhedsbreve mere relevante og målrettede til den enkelte modtager.
Du kan sende nyhedsbreve udelukkende til bestemte personer fra din e-mail-liste, eller du kan sende nyhedsbrevet til alle fra listen, men segmentere enkelte indholdselementer, som kun vil blive vist for bestemte personer.
Du kan segmentere på mange måder, og det handler om at bruge den data, du har til rådighed på den mest effektive måde. Du kan f.eks. segmentere efter simple parametre som bopæl, branche eller stillingsbetegnelse, men du kan også segmentere ud fra adfærdsdata. Det kan være, hvem der har klikket på et bestemt link i dit tidligere nyhedsbrev eller købt et bestemt produkt.
Du tænker måske, at det virker tidskrævende at lave et godt og effektivt nyhedsbrev. Måske især hvis du er en virksomhed med mange udsendelser og en stor nyhedsstrøm. Men det behøver ikke at tage lang tid at sende et effektivt nyhedsbrev, hvis du har det rette mailsystem, funktioner og integrationer.
Læs her, hvordan du sparer tid på dine nyhedsbreve.