Hvis du er i tvivl om, hvordan du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev, så kan du her blive klogere på, hvilke regler du skal forholde dig til, så du undgår at komme i konflikt med kravene i Forbrugerombudsmandens Spamvejledning.
Når du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev, er der grundlæggende to stykker lovgivning, du skal overholde:
Forbrugerombudsmandens Spamvejledning beskriver, hvad du skal have styr på for at kommunikere med modtagere på e-mail, SMS og andre digitale kanaler. Helt grundlæggende handler det om, at du skal have et ´aktivt og oplyst samtykke’ fra modtageren.
"Markedsføringslovens § 10 siger: En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket."
Du skal i forbindelse med tilmeldingen indhente “et aktivt og oplyst samtykke” fra modtageren. Helt konkret betyder det, at de steder, hvor brugeren kan tilmelde sig dit nyhedsbrev, skal du tydeligt kommunikere følgende:
Vi foreslår, at enhver tilmelding til nyhedsbrev sker ved, at tilmeldingen bekræftes ved, at modtageren accepterer tilmeldingen i en tilsendt e-mail. Kommunikationen i denne e-mail skal også betragtes som en del af tilmeldingen.
Når du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev, kan du vælge at være så tydelig og præcis i din kommunikation, at modtageren ikke behøver aktivt at klikke i et afkrydsningsfelt – men nogen gange er det bare den mest enkle måde at indsamle et “aktivt” samtykke på. Med et afkrydsningsfelt er der hvert fald ingen tvivl om, at brugeren giver et aktivt samtykke.
Hvis tilmeldingen til nyhedsbrev præsenteres i en kontekst, hvor tilmelding til nyhedsbrev ikke er formålet, SKAL der være et afkrydsningsfelt, som modtageren aktivt sætter kryds i.
Altså i de tilfælde hvor brugeren ikke interagerer med din virksomhed med det direkte formål at tilmelde sig nyhedsbrevet – fx i forbindelse med køb af produkt i en e-shop eller lignende. Det er også vigtigt at informere om, at brugeren til hver en tid kan afmelde sig igen, og der skal naturligvis være et afmeldingslink i bunden af nyhedsbrevet.