Det skal du have styr på, når du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev 

Vi gør dig klogere på, hvilke regler du skal være opmærksom på, når du indsamler nyhedsbrevstilmeldinger.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev, så kan du her blive klogere på,  hvilke regler du skal forholde dig til, så du undgår at komme i konflikt med kravene i Forbrugerombudsmandens Spamvejledning. 

Du skal overholde to stykker lovgivning

Når du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev, er der grundlæggende to stykker lovgivning, du skal overholde:

Forbrugerombudsmandens Spamvejledning beskriver, hvad du skal have styr på for at kommunikere med modtagere på e-mail, SMS og andre digitale kanaler. Helt grundlæggende handler det om, at du skal have et ´aktivt og oplyst samtykke’ fra modtageren. 

"Markedsføringslovens § 10 siger: En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket."

Hvilke regler skal du være opmærksom på i forbindelse med tilmelding? 

Du skal i forbindelse med tilmeldingen indhente “et aktivt og oplyst samtykke” fra modtageren. Helt konkret betyder det, at de steder, hvor brugeren kan tilmelde sig dit nyhedsbrev, skal du tydeligt kommunikere følgende:

  • Hvilken type kommunikation modtageren kan forvente – fx typen af indhold og frekvens. 
  • Hvilket medie modtageren vil modtage kommunikationen på – i dette tilfælde e-mail. 
  • Der skal kommunikeres tydeligt, at modtageren altid kan trække sit samtykke tilbage. 
  • For at gøre det helt tydeligt, at modtageren aktivt tilmelder sig et nyhedsbrev, så kan du vælge enten at indsætte et afkrydsningsfelt eller proaktiv kommunikation i selve tilmeldingsknappen. Mere om det nedenfor. 

Vi foreslår, at enhver tilmelding til nyhedsbrev sker ved, at tilmeldingen bekræftes ved, at modtageren accepterer tilmeldingen i en tilsendt e-mail. Kommunikationen i denne e-mail skal også betragtes som en del af tilmeldingen. 

Afkrydsningsfelt eller ej? 

Når du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev, kan du vælge at være så tydelig og præcis i din kommunikation, at modtageren ikke behøver aktivt at klikke i et afkrydsningsfelt – men nogen gange er det bare den mest enkle måde at indsamle et “aktivt” samtykke på. Med et afkrydsningsfelt er der hvert fald ingen tvivl om, at brugeren giver et aktivt samtykke. 

Hvis tilmeldingen til nyhedsbrev præsenteres i en kontekst, hvor tilmelding til nyhedsbrev ikke er formålet, SKAL der være et afkrydsningsfelt, som modtageren aktivt sætter kryds i. 

Altså i de tilfælde hvor brugeren ikke interagerer med din virksomhed med det direkte formål at tilmelde sig nyhedsbrevet – fx i forbindelse med køb af produkt i en e-shop eller lignende. Det er også vigtigt at informere om, at brugeren til hver en tid kan afmelde sig igen, og der skal naturligvis være et afmeldingslink i bunden af nyhedsbrevet.  

Altså er konklusionen

 

(Opdateret 27. november 2023)

Publiceret 6. oktober 2022