Når du investerer tid og ressourcer i dine nyhedsbreve, vil du naturligvis gerne forstå, hvilken værdi de skaber. Men hvad skal du fokusere på for at vurdere deres effekt?
Dit nyhedsbrevs formål er afgørende for, hvad du skal kigge på. Men overordnet set kan effekten af dit nyhedsbrev vurderes ud fra den direkte værdi, som er det salg, nyhedsbrevet genererer, eller den mere indirekte værdi, der skabes gennem interaktion, trafik og engagement.
Læs videre og bliv klogere på, hvordan du måler og forstår værdien af dine nyhedsbreve ved at fokusere på nøgletal som åbningsrater, klikrater, afmeldinger, trafik og engagement, samt hvordan du tilpasser dine målinger afhængigt af nyhedsbrevets formål.
I dit nyhedsbrevssystem (som fx Peytz Mail) får du detaljeret statistik, som du kan bruge til at evaluere effekten af dine nyhedsbreve.
Her er nogle af de vigtigste nøgletal, du kan kigge på i dit nyhedsbrevssystem.
Åbningsraten angiver procentdelen af modtagere, der åbner dit nyhedsbrev. Den indikerer kvaliteten og relevansen af dit afsendernavn, emnelinje og preheader.
En høj åbningsrate er ikke nødvendigvis ensbetydende med succes – den skal ses i sammenhæng med andre målinger for at give et fuldt billede. Relativt få afsendere bliver hverken rigere eller fattigere, hvis deres åbningsrate ligger på 25 % eller 50 %. Det er i virkeligheden de direkte og indirekte konverteringer, loyaliteten, besøgende på hjemmesiden, tilmeldingerne til arrangementer samt branding-værdien, der virkelig betyder noget for din forretning.
Åbningsraten er desuden forbundet med stor usikkerhed på grund af diverse tiltag, der kan generere maskinåbninger, der dækker over, at det er en computer (filter, scanner, inbox provider mv.) og ikke personen/mennesket, der åbner. Herudover har diverse tiltag som fx Apples, Mail Privacy Protection, en effekt på åbningsraten. Det tiltag har vi skrevet om her.
Klikraten viser, hvor mange af dine modtagere, der klikker på et link i nyhedsbrevet. Mange nyhedsbreve har til formål at lede læserne videre til en anden platform, hvilket gør klikraten til et vigtigt nøgletal for de fleste. Klikraten indikerer, hvor relevant og engagerende dit indhold er for modtagerne. En lav klikrate vil typisk indikere, at indholdet ikke er relevant nok, eller at opfordringen til at klikke ikke er tydelig nok.
Dit nyhedsbrevsformat afgør, om klikraten er relevant for dig. Hvis du præsenterer alt indhold direkte i e-mailen (hvilket kan være en effektiv strategi), bliver klikraten mindre vigtig. Men hvis nyhedsbrevet er designet til at skabe trafik til dit website, er klikraten vigtig at kigge på.
Afmeldinger
Det er en god idé at have et øje på dine afmeldinger. Det er uundgåeligt at miste læsere, da afmeldinger kan skyldes naturlige faktorer som jobskifte eller ændrede interesser. Men hvis du oplever et markant frafald, bør det give anledning til undren, da det kan indikere, at indholdet ikke opfattes som relevant eller værdifuldt. For at forstå årsagerne til afmeldingerne kan du kigge på, om bestemte indholdstyper eller budskaber skaber flere afmeldinger.
Kig på tendenser over tid
Det er vigtigt at kigge på, hvordan fx klikrater, åbningsrater og afmeldinger udvikler sig over tid. At vurdere effekten af dine nyhedsbreve baseret på én enkelt udsendelse giver kun et begrænset indblik. Så det er vigtigt, at du analyserer en god bunke nyhedsbreve og kigger på data over tid for at kunne konkludere, hvordan dine nyhedsbreve klarer sig.
Vær opmærksom på, at nyhedsbreve akkumulerer data over tid; derfor vil ældre nyhedsbreve ofte have højere åbningsrater, da de har været længere tid i indbakkerne.
For at opnå et mere nuanceret billede kan du kombinere data fra dit nyhedsbrevssystem med oplysninger fra andre kilder som Google Analytics, dit CRM-system, CMS eller dit abonnements- og medlemssystem. Brug disse data til at optimere indholdet i dine nyhedsbreve og få en dybere forståelse af din målgruppe.
Trafik til din hjemmeside
Undersøg, hvor mange af dine nyhedsbrevsmodtagere, der besøger din hjemmeside efter at have læst nyhedsbrevet. Kig fx på hvilke sider, der besøges, samt hvor lang tid de besøgende tilbringer på dem. Indsæt tracking-parametre (UTM-parametre) i dine links for at få indsigt i trafikkens kvalitet og fordeling. Værktøjer som Google Analytics, Matomo eller lignende kan hjælpe dig med at analysere trafikken på din hjemmeside.
Når du analyserer trafikken til din hjemmeside, er det værd at have øje for, at trafikkvaliteten ofte varierer afhængig af kanalen. Nyhedsbreve, sociale medier og betalte annoncer fører ofte til forskellig brugeradfærd. Nyhedsbrevsmodtagere er ofte mere loyale og vil typisk udvise mere engagement, da de aktivt har valgt at høre fra dig. Det gør dem mere tilbøjelige til at bruge længere tid på din hjemmeside, se videoer eller foretage konverteringer.
Engagement på sociale medier
Kig på, om der er en stigning i mentions, delinger, følgere eller engagement på sociale kanaler i timerne eller dagene efter udsendelsen af et nyhedsbrev. Generelt er det vigtigt at kigge på, om/hvordan dine nyhedsbreve har en effekt på dine øvrige platforme.
Feedback fra modtagere
Det er ikke særlig udbredt, men det kan give stor værdi at spørge dine modtagere om deres oplevelse med dit nyhedsbrev. Det kan gøres simpelt i form af en opfordring til at sende en mail med feedback eller linke til et spørgeskema.
Tillid og autoritet
For mange organisationer ligger en stor del af værdien i nyhedsbreve i opbygningen af tillid og autoritet. Selvom dette kan være svært at måle direkte, kan langsigtede effekter som øget tilfredshed blandt medlemmer eller kunder, forbedret brandopfattelse, flere henvendelser fra potentielle medlemmer/kunder og flere invitationer til arrangementer være gode indikatorer på den samlede værdi, dine nyhedsbreve skaber.
Her får du nogle konkrete forslag til, hvad du kan fokusere på, alt efter om du bruger nyhedsbrevet til nyhedsformidling, salg af ydelser/produkter eller medlemskommunikation. Listerne er ikke udtømmende, og hvad du skal fokusere på, afhænger naturligvis af netop din branche og/eller forretning.
1. Nyhedsformidling
Hvis dit nyhedsbrev har til formål at distribuere nyheder, kan du fokusere på følgende.
Leadgenerering: Hvor effektivt er dit nyhedsbrev som leadmagnet? Sørg løbende for at tiltrække nye modtagere ved at analysere, hvilke kampagner eller indholdstyper der bringer flest tilmeldinger. Mister du flere modtagere, end du får, kan det være et tegn på behov for øget fokus på rekruttering. En stabil tilgang af nye tilmeldinger er afgørende for succes – færre modtagere betyder som regel færre klik, konverteringer og interaktioner på din hjemmeside.
2. Promovering af produkter og/eller ydelser
Hvis dit nyhedsbrev har til formål at promovere produkter eller ydelser, kan du fokusere på følgende:
3. Medlemskommunikation
Hvis dit nyhedsbrev har til formål at engagere og informere medlemmer, kan du fokusere på følgende: