Af Kasper Villum Jensen
Peytz Mail
Nyhedsbreve er mere end envejs-kommunikation. Du kan opnå fordele ved at indbyde modtagere til dialog. Det gør flere og flere afsendere.
Videnskabsklubben er et gratis fritidstilbud, hvor børn i 4.-6. klasse kan gå til naturvidenskab og humaniora, ligesom man kan gå til fodbold eller spejder. Og organisationen stiller altid en række spørgsmål i sine velkomstmails.
Derfor gjorde vi det
“Oprindeligt var formålet først og fremmest at skabe et bedre reputation for vores nyhedsbrev, som på daværende tidspunkt havde en tendens til at havne i folks spamfiltre,” fortæller kommunikationschef Charlotte Price Hoffmann hos Videnskabsklubben, der benytter sig af Mailchimp.
Skærmbillede fra nyhedsbrevets velkomstmail.
Øget interaktion mellem afsender og modtager er én af de mange signaler, som positivt kan påvirke nyhedsbreves leveringsdygtighed. Og det var også det, som Videnskabsklubben oplevede. Men kommunikationsafdelingen endte dog med at holde fast i konceptet af en hel anden årsag:
“Det har fået en anden og meget større værdi for os. Det giver nemlig en helt unik indsigt i - og direkte kontakt til - målgruppen,” siger Charlotte Price Hoffmann.
Overraskende mange svar
Foreningen har opfordret til dialog siden 1. februar 2022. Siden dengang har cirka 16 procent af alle nytilmeldte valgt at følge opfordringen og sendt et svar. De kommer løbende men i større klumper i forbindelse med medieomtale:
“Jeg blev selv overrasket over, hvor mange der faktisk svarer - og svarer ret langt. Nogle gange skriver folk nærmest hele deres livshistorie,” siger Charlotte Price Hoffmann.
De overraskende effekter
Det er netop indholdet i besvarelserne, der har været en øjenåbner og givet kommunikationsafdelingen værdifulde og konkrete input til det videre arbejde. Svarene har i høj grad bidraget til en dybere forståelse af målgruppen og deres behov – og dermed styrket afdelingens evne til at kommunikere mere præcist, relevant og målrettet:
“Det kan hjælpe os med at navigere i, hvilke ord, udtryk og begreber forældrene selv bruger om deres børn. På den måde har vi mulighed for at ramme vores målgruppe renere i kommunikationen. Sidste år skrev en mor, at hendes barn havde en sulten hjerne, og det udtryk greb vi i presseindsatsen,” fortæller kommunikationschefen.
Dreng og mor fisker efter termitter på en af Videnskabsklubbens familieklubber. Foto: Lars Svankjær
Via feedbacken fra nyhedsbrevsmodtagerne lærte organisationen for eksempel, at mange højtbegavede børn bliver tiltrukket af klubbernes tilbud.
Og så er feedbacken fra modtagerne også en slags kompas i forhold til at finde frem til de specifikke skoler og undervisere, der er de mest engagerede ambassadører for Videnskabsklubben rundt omkring i landet.
Frygten for den stopfyldte indbakke
Nogle kommunikationsafdelinger vil måske være tilbageholdende med at indbyde til interaktion af bekymring for at blive bestormet af svar.
Den bekymring havde man også hos Videnskabsklubben:
“Jeg lovede min chef, at hun ikke selv skulle bruge ret meget tid på det, og at jeg til gengæld ville vurdere løbende, om jeg selv endte med at bruge for meget tid på det. Det har ikke været et issue siden da,” siger Charlotte Price Hoffmann.
“Det tager en del tid, og det er selvfølgelig en overvejelse i en travl dagligdag. Men som jeg ser det, vejer værdien i dén grad op for det”.
I landets videnskabsklubber undervises eleverne af ældre elever fra folkeskolen og ungdomsuddannelserne. Som udgangspunkt er der tale om fysiske fællesskaber og undervisning - uden karakterer - men du kan også besøge Den Digitale Videnskabsklub.
Sådan kommer du selv i gang med at skabe engagement i indbakken
Vi oplever, at flere og flere nyhedsbreve indbyder til dialog. Her har vi samlet en håndfuld eksempler. Længere nede kan du læse vores tips til at komme hurtigt i gang i jeres egne nyhedsbreve.
Hvis du selv vil igang, skal du være opmærksom på:
- Som du spørger, får du svar. Stil præcise, velovervejede spørgsmål, så du får håndgribelige svar
- Vær ægte. Stil ikke bare spørgsmål for at opnå engagementet. Det gennemskuer folk.
- Eksperimentér! Hvor er modtagerne mest tilbøjelige til at svare? Måske er det i velkomstmailen. Eller i bunden af dine normale breve.
- Hvis du er bekymret for, at mange har lyst til at svare, kan du oprette en decideret emailadresse, hvor beskederne havner. Eller lave regler i dit mailprogram, så du holder de mange mails ude af din egen indbakke. Et alternativ er at dirigere modtagerne over i spørgeskemaer.
- Vær bevidst om forskellen mellem "From Email" og "Reply-To Email". “From Email” er dit - forhåbentligt validerede - domæne. Det skal du ikke pille ved.
Har du forsøgt noget i stil med Videnskabsklubben? Del dine erfaringer med os i en mail.
Læs også: How, When, and Where to Engage With Your Newsletter Community
(Opdateret 18. august 2025)
Publiceret 18. august 2025