Fra postkasse til indbakke: FOA lancerer digitalt fagblad

Nyhedsbrevet spiller en central rolle i den nye digitale strategi og leverer faglig indsigt og relevante nyhededer direkte til medlemmernes indbakker. 

Fremover skal FOA’s medlemmer åbne computeren eller telefonen i stedet for postkassen, når de skal læse deres faglige nyheder. 

For ved årsskiftet siger FOA endegyldigt farvel til den fysiske udgave af Fagbladet FOA, efter at have udgivet medlemsbladet på papir i mere end 120 år. 

Fremadrettet vil fagbladet være 100% digitalt, bestående af et website og et nyhedsbrev.

Nyhedsbrevet: Et strategisk vigtigt element i det nye fagblad

Udviklingen af det digitale fagblad bygger på strategisk arbejde og dybdegående brugerundersøgelser. FOA har gennem kortlægning af medlemmernes behov skabt en digital kommunikation, der er målrettet og relevant. 

I den forbindelse har FOA ikke været tvivl om, at nyhedsbrevet skulle være det ene ben i den nye digitale strategi.

Johannes Pries Pries, Digital Kommunikationskonsulent hos FOA, forklarer nyhedsbrevets betydning:

"Nyhedsbrevet er vores måske vigtigste kontaktflade til medlemmerne. Vi vil skabe en medlemsoplevelse, hvor medlemmerne føler, at de får faglig værdi og indsigt via deres medlemskab – nyhedsbrevet er et vigtigt middel til at nå dette mål.”

FOA 1600x600 com+mobil
FOA 1600x600 nyhedsbrev mock-up

Nyhedsbrevet er designet som en naturlig forlængelse af fagbladsitet og skaber en sammenhængende visuel oplevelse på tværs af platforme. Designet er udviklet med henblik på at gøre det nemt for læserne at adskille indholdskategorier fra hinanden og hurtigt genkende formater som podcasts og videoer.

Johannes Pries Pries forklarer, at de er glade for den nye nyhedsbrevsskabelon, fordi det gør det lettere for fagforeningen at formidle nyheder på en mere engagerende og attraktiv måde:

“Vi har fået et langt mere alsidigt nyhedsbrev end tidligere. Det er blevet mere lækkert og moderne at se på, og vi kan bedre differentiere indholdet fra hinanden.
Peytz Mail har været en fremragende partner i udviklingen af skabelonen og har haft en stor velvillighed til at problemløse og finde muligheder – det har været en stor hjælp, når det ikke er en standardløsning, vi har bedt om."

Fuld fart fremad: Fremtidsperspektiver for Fagbladet FOA

Selvom FOA for nylig har lanceret det nye fagblad, er der allerede store planer for, hvad der skal ske efter årsskiftet, når det sidste trykte magasin er sendt ud:

"Det er først nu, vi for alvor begynder at udvikle nyhedsbrevets koncept, så det kan understøtte vores strategi fuldt ud. Vi skal bl.a. fokusere mere på segmentering og løbende evaluere, hvad der virker bedst. Der venter os både teknisk og analytisk arbejde for at gøre nyhedsbrevet så relevant som muligt for vores medlemmer.", fortæller Johannes Pries Pries, Digital Kommunikationskonsulent hos FOA

FOA ser også fremad og undersøger nye måder at engagere medlemmerne på gennem digitale kanaler.

Ambitionen er klar: at skabe en digital medlemsoplevelse, der leverer værdi og indsigt i et moderne og sammenhængende format.