Driftsikre nyhedsbreve er pulsen for nordvestjyske lokalmedier

Det er altafgørende for KunMedierne, at lokalmediets nyhedsbreve når frem - hver eneste dag. Derfor har mediet placeret sine udgivelser hos Peytz Mail.

For godt seks år siden lukkede Morsø Folkeblad.

Mors mistede sit største lokalmedie - og David Højmark mistede sit arbejde. Men han skabte et nyt ved at starte: KunMors.

Og det lukker ikke foreløbigt.

Faktisk abonnerer hver sjette af de 9.900 husstande på Mors i dag på KunMors. Så David Højmark har fået mulighed for at ansætte kolleger og knopskyde sit lille medieimperium med endnu et lokalmedie: KunThy.

Ingredienserne i solstrålehistorien er gamle dyder: Hårdt arbejde, lokal dedikation - og nyhedsbreve!

Nyhedsbrevet er avisens arvtager

Det er altafgørende for KunMediernes succes, at nyhedsbrevene når sikkert frem med fast frekvens, fortæller David Højmark, som i fællesskab med resten af redaktionen dagligt udkommer med 6-7 artikler:

“Nyhedsbrevet er som avisen, der i gamle dage kom ind ad brevsprækken. Kunderne betragter nyhedsbrevet som vores avis. Vi har læsere, der vil overse, at vi har udgivet artikler en dag, hvis de ikke får nyhedsbrevet. På den måde er vi afhængige af nyhedsbrevet.”

Billed fra klitterne nær Bedsted. Fotograf: Patrick von der Wehd
Da Det Nordjyske Mediehus lukkede Morsø Folkeblad efterlod det Bedsted - og resten af Mors og Thy - uden en fokuseret og fast mediedækning. Den fakkel har David Højmark taget op med KunMedierne.

Nyhedsbrevene er med til at fastholde kunderne, men det kræver jo, at brevene når frem.

Derfor måtte David Højmark reagere prompte, da nyhedsbrevene begyndte at forsvinde i posten:

“Vores gamle udbyder kunne ikke garantere, at udsendelserne kom ud hver dag. I 1-2 år kørte det helt stabilt, men så oplevede vi for eksempel, at der ikke blev udsendt nogen nyhedsbreve to dage i træk. Og vi kunne ikke få nogen forklaring på, hvad der skete. Det var ikke optimalt,” fortæller David Højmark. 

Derfor udkommer KunMors og KunThy nu via Peytz Mail. Og det har indtil videre sparet tid og kvaler:

“Alene det, at jeg ikke skal hænge i røret og tale med en supporter for at finde ud af, hvad der er gået galt, er en besparelse. Nu fungerer det bare."

 

Kan løfte indtjeningen

Den højere leveringssikkerhed hos Peytz Mail kommer både læserne - og annoncørerne til gode. For solgte annoncer i nyhedsbrevet er intet værd, hvis nyhedsbrevene ikke kommer ud.

Ved at skifte til Peytz Mail har lokalmediet også fået mulighed for at placere annoncer mere fleksibelt i nyhedsbrevene. Tidligere lå de hovedsageligt i bunden:

“Det er klart en fordel, at vi nu kan lægge annoncerne, så folk møder dem, når de scroller ned gennem nyhedsbrevet. På den måde kan I hjælpe os med at løfte annonceindtægterne,” siger David Højmark.