Kontakt
Peytz Mail
Google har på det seneste justeret flere ting i Gmail, som både kan ændre din måde at lave nyhedsbreve på - men også bekræfte dig I, at du allerede gør de rigtige ting. Her er tre ændringer, som vi synes, at du skal kende.
1. Dine mails SKAL følge reglerne for at nå frem: I 2024 slog Google og Yahoo på tromme for at højne standarden i nyhedsbrevsverdenen. Alle masse-afsendere fik et vink med en vognstang: Få styr på jeres DKIM, SPF og DMARC. Nu skruer Google bissen på:
“Fra november 2025 skærper Gmail håndhævelsen af sine tekniske krav. Meddelelser, der ikke lever op til kravene, vil opleve konsekvenser i form af enten midlertidige eller permanente afvisninger".
Kort sagt: Indtil nu risikerede beskederne "kun" at havne i spam-mappen. I fremtiden får de slet ikke lov til at komme frem.
Læs Googles Sender Guidelines her eller flere uddybninger her. Tag fat i os, hvis du har tekniske spørgsmål.
2. Gmail fremhæver dine nyhedsbreve, hvis læserne er glade for dem: Google vil i fremtiden give nyhedsbreve bedre placeringer, hvis modtagerne interagerer med dem.
I et blogindlæg fra Google kan man læse, at nyhedsbreve i fremtiden placeres i Gmail ud fra andre kriterier end blot tidspunktet, de er afsendt på. Google skriver:
"Snart vil du få muligheden for at sortere indholdet i din Promoveringer-fanen efter "Mest relevante", så det bliver nemmere at se opdateringer fra de afsendere og firmaer, som betyder mest for dig - inklusive dem som du interagerer mest med".
Der er altså tale om de mails, som Gmail indekserer som tilbud og reklamer, hvilket også ofte vil omfatte kommercielle og kommunikative nyhedsbreve.
Selv om Gmail blot er en af mange indbakker, så bør du bruge udmeldingen som et vink med en vognstang: åbninger, klik, læsetid og andre indikationer - på at modtagerne rent faktisk interesserer sig for dine nyhedsbreve - bliver kun vigtigere og vigtigere. Afsendere, der konsekvent opnår højt engagement, vil blive belønnet med bedre synlighed. En del af ændringen betyder også, at Gmail vil kigge efter tidsbestemte tilbud og frister i de sendte emails. Det indikerer, at nyhedsbreve med tilbud og invitationer, der er på vej til at udløbe, automatisk flyder mod toppen af Promoveringer.
Ændringen understreger mange af de ting, som du i forvejen ved og gør. Hvis du sender til inaktive eller decideret "døde" abonnenter, vil det naturligvis også betyde, at det totale engagement på dine nyhedsbreve daler - og dermed fejlagtigt fortæller Google og de andre mail-aktører, at indholdet ikke er relevant for modtagerne. Så fortsæt med at fjerne inaktive abonnenter.
Det bliver ifølge Google valgfrit, om brugerne vil have den kronologiske eller en algoritmiske visning, men det lader til, at den algoritmiske visning bliver standard - hvilket betyder at de typiske modtagere næppe vil ændre på indstillingen.
3. Gmail gør det ultra-let for modtagere af afmelde dit nyhedsbrev. Det var annonceret tidligere i år, men først tæt på jul blev en ny funktion aktiveret for mange danske brugere af Gmail:
“Manage subscriptions” eller på dansk: “Administrer abonnementer”.

Kort sagt er det en liste i Gmail, hvor brugeren overskueligt kan se alle de nyhedsbreve, som han eller hun er tilmeldt - rangeret efter hvor tit afsenderen dukker op i indbakken. Og via listen kan man med ét tryk sige farvel til de breve, man ikke længere vil modtage.
Som nyhedsbrevs-afsender lyder det måske deprimerende nemt, men inden du grædende gemmer dig i dine håndflader, så lad os fremhæve mindst én positiv effekt af tiltaget.
Det er godt for dig, at Gmail via listen opfordrer brugerne til at afmelde nyhedsbrevene. Det er trist at miste læsere, men en afmelding er teknisk set ikke så farlig for din mailfremkommelighed som at blive markeret som spam, hvilket mange utilfredse brugere typisk forfalder til.
Hvis I sender flere forskellige nyhedsbrev, så kan den nye funktion være en påmindelse om, at have forskellige afsender-afdresser eller sende fra forskellige subdomæner, så Gmail ikke fejlagtigt afmelder samtlige nyhedsbreve, hvis brugeren blot forsøger at sige farvel til ét specifikt nyhedsbrev.
Funktionen er endnu en påmindelse om at fokusere på at lave gode og relevante nyhedsbreve og ikke fokusere unødigt meget på at fastholde brugere.
Den nye “Manage subscriptions”-funktion er baseret på tidligere udstukne tekniske krav fra Gmail om at tillade én-kliks-afmeldinger (RFC 8058), hvilket Peytz Mail selvfølgelig understøtter.
Reglerne gælder specifikt for "masseudsendere" af mails. I Googles optik er det afsendere, der sender 5.000 eller flere e-mails dagligt. Men vores anbefaling er klar: Uanset om du sender 200 eller 10.000 e-mails om dagen, bør du følge anbefalinger og guidelines.
Publiceret 23. december 2025