Få din mailingliste til at vokse – med hjælp fra dine læsere

Der er mange måder at få nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev på. Men har du glemt den helt oplagte?

Du kan bruge annoncering, popups på din hjemmeside og andre tekniske optimeringer for at øge tilgangen af nye modtagere, men mange glemmer den billigste og nemmeste kilde til nye tilmeldinger: Dine eksisterende modtagere.

Læsere, brugere eller kunder, der har modtaget dit nyhedsbrev gennem længere tid, vil nemlig i stor udstrækning være gode ambassadører for nyhedsbrevet. De deler med glæde dit nyhedsbrev med venner, familie eller fagfæller. Og det skal du udnytte.

Med andre ord: Gør det så nemt som muligt at sprede ordet om dit nyhedsbrev.

Sådan kommer du i gang

For det første skal du begynde at nudge modtagerne til at sende det videre i deres netværk. Helt basalt skal du nævne muligheden i dine breve. Fx i denne dur:

Skærmbillede 2025-02-24 kl. 10.37.29

Du opfordrer dem simpelthen blot til at trykke “Videresend” i deres mailklient. På den måde kan de nemt finde emailadressen på den person, som de ønsker at videresende til. 

Skærmbillede 2025-02-24 kl. 14.47.30

I stedet for blot at videresende nyhedsbrevet, kan du også bruge mailto-kommandoen.

Et HTML-link der skaber en pre-udfyldt e-mail.

Det vil sige, at når en person klikker på et link i dit nyhedsbrev, så har du forudfyldt en email, som personen kan redigere eller blot videresende til en ven. For eksempel i denne udformning.

Skærmbillede 2025-02-24 kl. 11.32.20

Hvis du ikke selv kan sammensætte en mailto-kommando, så finder du hjælp flere steder på nettet fx Mailtolink.me. https://mailtolink.me/.

Et alternativ til at videresende et nyhedsbrev, eller dirigere en potentiel abonnent over til din tilmeldingsside, er at bruge dit nyhedsbrevsarkiv som lokkemad. Altså linke til din oversigt over tidligere udsendte nyhedsbreve. Den interesserede bruger kan så hurtigt danne sig et indtryk af, om nyhedsbrevet kunne have værdi for ham/hende. Hvis du er Peytz Mail-kunde kan vi hjælpe dig med at opsætte dette. 

Vælg rette tid og format

Hvis du føler, at opfordringen til at dele dit nyhedsbrev virker for anmassende, så kan du vælge at vise opfordringen i afgrænsede perioder – eller du kan vælge at segmentere opfordringen, så den altid kun er synlig for de loyale læsere, der fx har fulgt dit nyhedsbrev i mere end et år.

Faktisk kan segmentering og afgrænsede tidspunkter også optimere din succes med at fange nye modtagere.

Forestil dig, at dit nyhedsbrev mister følgere efter sommerferien, fordi mange af dine modtagere her skifter job eller fagområde, så er det netop her, at du skal præge dine modtagere til at sende nyhedsbrevet videre til andre kollegaer i organisationen.

Du kan også optimere succesraten, hvis du bruger veloplagt kommunikation, der taler ind i den kontekst, som modtageren befinder sig i.

Hvis du for eksempel sender nyhedsbreve på vegne af en biograf, en aftenskole eller et museum, kunne du skrive:

"Savner du nogen at følges med? Tip din nabo eller familie om vores nyhedsbrev”.

Gør tilmeldingen nem

Sørg for, at du designer dit nyhedsbrev, så det er optimeret til at lande i en vens indbakke. Det vil sige, at når en person får dit nyhedsbrev videresendt, så skal opfordringen til at abonnere på brevet være tydelig. Linket skal sende modtageren videre til din tilmeldingsside.

Se f.eks. nedenstående eksempler på, hvor elegant det kan gøres:

Finanssektorens Uddannelsescenter

 

Fein

Skærmbillede 2024-09-26 kl. 03.18.39Pas på denne løsning

Nogle nyhedsbreve henviser til en skabelon i stil med denne. 

Skærmbillede 2025-02-12 kl. 13.09.17

Men ofte vil en formular af denne karakter ikke virke efter hensigten. Helt ærligt: Hvornår har DU selv sidst udfyldt en lignende skabelon Jeg vil gætte på, at du primært ikke har udfyldt den slags skabeloner, fordi du i konteksten ikke kunne huske din vens e-mailadresse. Mere kompleksitet. Færre konverteringer.

Der er også en data-etisk overvejelse i at benytte en online-formular. Udfordringen er, at du kommer til at indsamle noget data på nogle mennesker, som egentlig ikke har bedt om at få deres data registreret. Du skal efterfølgende sikre dig, at den indsamlede data bliver håndteret og ultimativt slettet korrekt.

Vil du have flere gode tips til at skaffe tilmeldinger?

Så hent vores e-bog med 5 gode råd til at få flere sign-ups.

 

(Opdateret 26. februar 2025)

Publiceret 26. februar 2025