Fang din modtagers opmærksomhed i indbakken

Sådan får du det optimale ud af dit afsendernavn, emnelinje og preheader

Du kan have sendt et nok så godt og relevant nyhedsbrev, men hvad nytter det, hvis nyhedsbrevet aldrig bliver åbnet eller smidt direkte i papirkurven? 

Afsendernavnet, emnelinjen og preheaderen er det første, din modtager bliver mødt af, når dit nyhedsbrev rammer indbakken. De tre elementer har derfor stor betydning for, om du fanger din modtagers opmærksomhed. Vi gør dig klogere på, hvordan du mestrer afsendernavn, emnelinje og preheader, så dine nyhedsbreve bliver åbnet og skaber den ønskede værdi.

Afsendernavn 

Afsendernavnet skal først og fremmest gøre det nemt for din modtager at afkode, hvem nyhedsbrevet er fra. Derfor er det nærliggende at bruge dit virksomhedsnavn, men du kan også bruge afsendernavnet på andre måder.

Brug afsendernavnet til at vise dit nyhedsbrevs fokus

Hvis dit nyhedsbrev har fokus på et bestemt tema eller koncept, kan du lade det skinne igennem i afsendernavnet og på den måde bruge afsendernavnet til at afspejle, hvad dit nyhedsbrev handler om. Har du mange nyhedsbreve, er det samtidig med til at differentiere dem fra hinanden i indbakken. 

Flere af vores kunder bruger afsendernavnet på den måde. Rema 1000 bruger fx afsendernavnet “Baby-og børneklubben”, når de sender nyhedsbreve i forbindelse med deres digitale børneklub, og Finanssektorens Uddannelsescenter bruger afsendernavnet til at differentiere deres mange nyhedsbreve og vise, hvad nyhedsbrevets fokusområde er som fx bolig, bæredygtighed og kredit. 

Finansudd.nyhedsbrev

BOB nyhedsbrev

Brug et personligt afsendernavn

En anden mulighed er at bruge et personligt afsendernavn som fx “Rasmus fra Peytz Mail”, men det forudsætter, at dine modtagere har en reel tilknytning til den person.Et personligt afsendernavn er effektivt og skaber typisk værdi, når afsenderen er et “brand” i sig selv." Når navnet er et synonym med organisationen, og hvor personen har sådan en gennemslagskraft, at det skaber værdi for organisationen, fordi modtagerne netop føler, at de hører fra personen lige så meget som fra organisationen.

Det er tilfældet hos Faglige Seniorer, hvis ugentlige nyhedsbrev til 195.000 modtagere går under navnet “Brian og Susanne fra Faglige Seniorer”. I dette tilfælde fungerer det personlige afsendernavn, fordi Faglige Seniorer har formået at opbygge et stærkt brand omkring Brian og Susanne som afsendere, som bl.a. understøttes med personalisering i emnelinjen og inde i selve nyhedsbrevet i form af en personlig hilsen.

Personligt afsendernavn og personlig tone i emnelinjen

Emnelinje

Emnelinjen skal være med til at bane vejen for en åbning, og derfor skal den være fængende, konkret og afspejle, hvad nyhedsbrevet indeholder. Du har ikke mange ord at gøre godt med, så udnyt pladsen og hold dig langt væk fra kedelige og ligegyldige emnelinjer som “Nyhedsbrev nr. 3 marts 2024”. 

Det er utrolig vigtigt, at din emnelinje og dit indhold matcher, ellers risikerer du, at modtageren bliver skuffet og tilliden falder til dine nyhedsbreve. Hvis du har et “bredt nyhedsbrev” med meget indhold, kan det være en god idé at lade emnelinjen bestå af stikord, der giver hurtigt overblik over historierne. Hvis du derimod har et meget “snævert nyhedsbrev” med én eller få budskaber, er det måske en bedre idé at folde budskabet mere ud. Du kan med fordel personalisere din emnelinje ved at inkludere modtagerens navn, hvis det passer til dit brand og din målgruppe.

I tvivl om hvordan det ser ud i indbakken?
Husk, at det kan variere på tværs af mailklienter, hvordan afsendernavn, emnelinje og preheader bliver præsenteret i indbakken, og hvor meget modtageren kan læse af de forskellige elementer. Her ser du et eksempel på, hvordan en række nyhedsbreve ser ud i Gmail.Afsendernavn

Preheader

Udover emnelinjen skal du skrive en preheader, som er den korte tekst, der vises lige efter emnelinjen. Preheaderen er en ekstra mulighed for at få modtageren til at åbne dit nyhedsbrev, så brug den til at uddybe din emnelinje eller fortælle om et ekstra budskab fra dit nyhedsbrev. Skriv aldrig det samme som i emnelinjen – det er bare spild af plads. Du har typisk mellem 60-100 tegn at gøre godt med, men det er forskelligt, hvor meget der vises fra e-mail klient til e-mail klient. 

Hvis ikke du udfylder preheader (eller den ikke er lang nok), vil der typisk genereres en tekst ud fra det øverste indhold i din e-mail, som fx en henvisning til logo eller links – det er fx sket i nyhedsbrevene herunder, hvor der er ikke er blevet arbejdet korrekt med emnelinje og preheader. 

Screenshot

Screenshot 1

 

(Opdateret 22. februar 2024)

Publiceret 21. februar 2024