Hvad er e-mail marketing?

E-mails er ikke en ny, banebrydende kanal, men det gør den ikke mindre relevant og værdifuld for din forretning

Kontakt

Christian Hjorth, Sales Manager

E-mail marketing er en disciplin, der fokuserer på markedsføring via mails og nyhedsbreve. E-mail marketing har mange fordele og hjælper din forretning med at skabe salg, loyalitet, kendskab og engagement om for eksempel din virksomheds virke, produkter og services overfor dine kunder, medlemmer og andre interessenter.

Der findes mange forskellige former for mails, du kan bruge i din e-mail marketing. Alt fra det klassiske nyhedsbrev til salgsfokuserede kampagnemails til automatiserede mail-flows, som bygger på den enkelte modtageres adfærd.

Lad os dykke lidt ned i forskellige former for e-mails, og hvad de kan: 

Nyhedsbreve

Nyhedsbrevet har især fokus på vidensdeling. Et nyhedsbrev indeholder typisk nyheder, artikler, kommende begivenheder og andet indhold med henblik på at inspirere og opdatere læseren inden for et bestemt område af din forretning. Nyhedsbreve sendes ofte med en fast frekvens og derfor er det en rigtig god kanal til løbende at pleje relationen til dine modtagere og skabe brand-awareness. 

Kampagnemails

Kampagnemails fokuserer mere målrettet på salg, end fx nyhedsbrevet, og indeholder typisk produktnyheder, kampagner og gode tilbud.

Kampagnemails kan slide lidt mere på relationen til dine modtagere, fordi kampagnemails er mere kommercielle og salgsorienterede – så pas på med at sende for mange af den slags. Nyhedsbreve derimod kan du nærmest ikke sende for mange af, da de giver modtageren værdifuld viden og inspiration.

E-mail-flows

Mails og automatisering går hånd i hånd. Du kan sætte dine mails i automatiske e-mail-flows, som trigges af en bestemt handling, som modtageren foretager. Når modtageren fx tilmelder sig noget på din hjemmeside eller køber et produkt, bliver hun automatisk en del af et mail-flow.

E-mail flows kan for eksempel være:

Velkomstflows: Et velkomstflows består af en række mails, som drypvist sendes til modtageren over tid, når modtageren eksempelvis har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Velkomstflowet giver god mulighed for at præsentere din virksomhed og dine ydelser/produkter og give en forsmag på noget af det gode indhold, som modtagerne vil møde i de efterfølgende mails.

Kampagneflows: Kampagneflows er flows målrettet specifikt til den enkelte modtager. Her kan du bruge segmentering fra velkomstflowet til at opbygge kampagner i flere spor, der henvender sig til de forskellige segmenter på din e-mail-liste. Det kan for eksempel være opdeling efter jobtitler, geografisk placering eller klik-adfærd.

Retentionflows: Retentionflows er et flow til at fastholde de kunder, som ikke har vist interesse for din virksomhed i lang tid, så du undgår churn. Du kan sende dem artikler, nyheder og indhold, som de tidligere har vist interesse i, og på den måde få dem til at blive loyale kunder igen.

Hvilke flows, der er relevant at bruge i din virksomhed, vil altid afhænge af din målgruppe, hvad du sælger og hvilken branche, du er i. 

Spar tid med automatisering

E-mail-flows skaffer dig ikke kun nye, varme leads til salgsafdelingen (lead-generering) og styrker og plejer forholdet til allerede eksisterende kunder (lead-nurturing). Flows sparer dig også tid, fordi du slipper for manuel opsætning.

Faktisk peger en dansk undersøgelse på, at virksomheder, der bruger automatiske e-mails har mere succes med e-mail marketing end virksomheder, der ikke automatiserer. Alligevel svarer 60% af respondenterne i undersøgelsen, at deres virksomhed ikke bruger automatiske velkomstflows.

Der er altså ingen undskyldning for ikke at automatisere.

Hvorfor overhovedet bruge tid på e-mail marketing? 

Læs om alle fordelene ved e-mail marketing her

(Opdateret 30. november 2023)

Publiceret 6. oktober 2022