Nyhedsbreve: Den oplagte kanal til digitalisering af fagblade og magasiner

Opdag fordelene ved at gå fra print til digitalt, og få inspiration til, hvordan nyhedsbrevet kan blive en central del af jeres digitale strategi.

Ændrede medievaner, et stigende digitalt forbrug og ikke mindst højere priser på papir, tryk og distribution får flere organisationer og fagblade til at sadle om. Pengene flyttes fra tryk og fysisk levering til digital distribution og digital produktion. 

Vi har hjulpet flere organisationer og fagforeninger med at digitalisere traditionelle mediekanaler. Læs, hvordan nyhedsbreve kan indgå i jeres digitale strategi.

Nyhedsbreve er den oplagte løftestang, når fagblade og magasiner skal digitaliseres

Den traditionelle mediebranche har i årtier mistet abonnenter på de trykte aviser. Som en reaktion på den udvikling har vi set en sand opblomstring af nyhedsbrevstilbud. Hos internationale medier som Financial Times og Washington Post finder du et væld af muligheder. Herhjemme er udvalget af niche-nyhedsbreve hos mediehuse som fx Politiken, Jyllands-Posten og Information også eksploderet.

For tiden oplever vi samme tendens – blandt især fagforeninger – der ser potentiale i at bringe traditionsrige printmagasiner digitalt til live – i større eller mindre grad via nyhedsbreve. Se blot på gennemgribende ændringer hos vores kunder 3F og FOA.

Hvad er fordelene ved at gå digitalt?

Der ligger en stribe fordele for enden af transformationen, der bør få jer til at overveje at omlægge fysiske medier til digitale:

  • Dine modtagere er allerede digitale. Mød dem hvor de er. På deres præmisser.
  • Digitale medier giver mulighed for at målrette budskaber meget præcist og granulært. I nyhedsbreve har du fx muligheden for at skjule eller fremhæve indhold baseret på modtagerens data eller ønsker.
  • Du kan udkomme oftere og med højere frekvens – fordi udgivelsen ikke længere er betinget af tryk og fysisk distribution.
  • De interne ressourcer, I bruger på fysiske materialer og omdelingen af dem, kan med fordel flyttes til indholdsproduktion som FOA fx har oplevet.
  • På den digitale spillebane får I adgang til meget mere viden om, hvordan jeres modtagere bruger jeres indhold og reklamer.
  • I udvider paletten af virkemidler. På digitale platforme kan du bruge engagerende formater som video, lyd og infografikker

En mere digital tilstedeværelse giver jer også flere muligheder, når det kommer til annoncering. I et fysisk magasin er I begrænset af sideantal. I en digital kontekst har I mulighed for at udvide jeres inventory ved at segmentere. I behøver fx ikke at vise samtlige jobannoncer til alle, men kan målrette en håndfuld annoncer til bestemte grupper.

Nye formater

Et trykt magasin skal transformeres med omtanke. Det er ikke vores anbefaling, at I blot tager det gamle format og 1:1 lader det leve videre som en PDF eller en digital avis – eksempelvis via Issuu – i indbakken.

Her – i indbakken – kan I tease for indhold og linke modtageren videre til en hjemmeside. En anden mulighed er at gentænke selve præsentationen af jeres indhold. Der er for eksempel intet til hinder for, at gamle elementer fra magasinet lever videre som enkeltstående niche-nyhedsbreve. Jeres forperson eller andre ledere kunne få deres eget “medie”. Alternativt kan I knopskyde nyhedsbreve, der henvender sig til forskellige aldersgrupper eller interessefællesskaber i medlemsdatabasen.

Bagsiden af medaljen

Opsummerende kan man sige, at I får frigivet ressourcer til nye og spændende formater, som kan skabe en stærkere relation med jeres kernepublikum.

Men omstillingen har også nogle uundgåelige udfordringer. Det kræver omstillingsparathed hos samtlige involverede, for der er mange vaner og strukturer bundet op omkring de fysiske medier. Nye medier kan betyde nye roller, nye deadlines og helt nye opgaver.

I en digital dagligdag skal I også til at arbejde professionelt og struktureret med indsamling, validering og opbevaring af mange brugeres data og samtykker.

Den sidste del har vi stor erfaring med. Så tøv ikke med at kontakte os, hvis I leder efter knowhow og inspiration til, hvordan I kan bruge nyhedsbreve i jeres digitale omstilling.

(Opdateret 21. november 2024)

Publiceret 20. november 2024