Sådan beskytter du dit nyhedsbrev mod robottilmeldinger

Få vores bedste råd til, hvordan du beskytter dit nyhedsbrev mod robotter.

Det er normalt en god ting at få en masse nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Men kun hvis der er mennesker bag tilmeldingerne – og ikke robotter. 

Desværre ser vi flere og flere eksempler på nyhedsbreve, der bliver ramt af robottilmeldinger, hvor ugyldige, falske eller ægte mailadresser bliver tilmeldt mailinglister af såkaldte spambots. Vi har set eksempler med tilmeldinger fra den samme mailadresse hundredvis af gange på en dag, vi har set 10.000 bekræftelsesmails sendt afsted på ét døgn, hvor normalen ellers er under 100, og vi har set daglige nyhedsbreve blive sendt til tusindvis af ugyldige mailadresser uden et menneske bag.

Udfordringen med robottilmeldinger er som sådan ikke ny – vi skrev også om det tilbage i 2019. Men vi ser lige nu en relativ stor stigning i antallet af mailinglister, der bliver ramt, og derfor sætter vi fokus på det igen.

Hvorfor skader robottilmeldinger dit nyhedsbrev?

Når først robottilmeldingerne er kommet over på din mailingliste, risikerer du at sende nyhedsbreve til mailadresser, der ikke tilhører rigtige personer eller til personer, der ikke har givet samtykke til, at du må sende dem mails – og det er noget rigtig skidt. 

Det vil have en negativ påvirkning på dit afsenderrenommé (også kaldet reputation), leveringen af dine mails, mudre dine åbnings- og klikrater og øge mængden af spamanklager – bare for at nævne nogle af de virkelig kedelige konsekvenser, som kan være tids- og ressourcekrævende at rette op på, når først skaden er sket. 

Fire tiltag der beskytter dit nyhedsbrev mod robottilmeldinger

Du kan heldigvis selv gøre noget for at passe på dine mailinglister og dit nyhedsbrev. Det første du skal gøre er at sikre dine formularer. Fire steps

Step 1: Beskyt dine formularer mod robotter

Det første og vigtigste skridt er at sikre dine formularer, så du vanskeliggør, at robotterne overhovedet kan ramme dig. Her kan du fx bruge værktøjet reCAPTCHA, som vil forhindre langt de fleste robotter i at kunne udfylde og indsende data gennem din nyhedsbrevsformular.

Step 2: Brug en bekræftelsesmail ved tilmelding til nyhedsbrevet 

Hvis robotten alligevel formår at sende oplysninger gennem din formular, kan double opt-in – hvor modtageren skal åbne og klikke i en bekræftelsesmail for at blive tilmeldt nyhedsbrevet – forhindre langt de fleste robotter i at havne på mailinglisten. Du vil stadig sende bekræftelsesmails til ugyldige mailadresser, men det er bedre end at få din mailingliste oversvømmet med ugyldige mailadresser.

Step 3: Gør det til en rutine at besøge dine mailinglister 

Du kan i højere grad opdage robottilmeldinger, hvis du med jævne mellemrum besøger dine mailinglister. Det handler om at få sat en rutine op omkring det, hvor du i ny og næ tjekker dine lister igennem. På den måde kan du lettere – og hurtigere – spotte, hvis der er noget mistænkeligt ved dine tilmeldinger, der kræver yderligere tiltag. Du skal fx reagere, hvis du oplever en pludselig, uventet eller markant stigning i tilmeldinger over kort tid, eller hvis der kommer en stor bunke tilmeldinger ind fra fx samme domæne. 

Er skaden sket, og du har fået forurenet din liste med robottilmeldinger, vil det typisk kræve manuelt detektiv- og oprydningsarbejde, hvor det kan være nødvendigt med et trænet øje, der præcis ved, hvad der skal kigges efter. Men det kan i sidste ende være det, der skal til for at få fjernet så mange robottilmeldinger som muligt – og graden af din indsats afhænger af, hvor hårdt din mailingliste er ramt. 

Step 4: Fjern automatisk inaktive modtagere i dit nyhedsbrevssystem  

I dit nyhedsbrevssystem bør du kunne opsætte et filter, som automatisk fjerner inaktive modtagere på din liste efter en given periode. Hvis robottilmeldingerne har fået lov at florere på din liste et stykke tid, vil de i sidste ende (som oftest) ende i kategorien af inaktive og dermed blive fjernet fra mailinglisten helt automatisk. Automatisk udrensning af inaktive er generelt en god ting og vil holde kvaliteten din liste og dit afsenderrenommé oppe. 

Det kan virke skørt at skrælle en masse modtagere af ens mailingliste. Men det er vigtigt at huske på, at der her ikke er tale om reelle modtagere. Det er ugyldige adresser, som alligevel ikke åbner og læser dit indhold, og som derfor på alle parametre er bedre at få afmeldt. 



Har du brug for sparring?

Så udfyld formularen nedenfor. Så tager vi fat i dig i hurtigst muligt. 

(Opdateret 22. februar 2024)

Publiceret 21. februar 2024