Sådan undgår du at dine nyhedsbreve ender i spam

Læs her, hvad du kan gøre for, at dine nyhedsbreve ikke ender i spam

Nyhedsbreve er – stadig – et fantastisk stærkt medie til målrettet 1:1 kommunikation. Men det virker kun, hvis dine nyhedsbreve når frem til indbakken.

Bliv klogere på her, hvordan du sikrer, at dine nyhedsbreve kommer frem til modtagerne.

Implementer de nødvendige tekniske tiltag

Den tekniske løsning, der minimerer risikoen for at lande i spammappen, hedder DMARC – og det har vi hos Peytz Mail stor erfaring med at implementere. DMARC står for (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) og er en protokol til autentificering af e-mail. Det sikrer, at dine e-mails verificeres som troværdige og din virksomhed som en pålidelig afsender af e-mails.

 Med DMARC kan du sikre, at kun autoriserede e-mails sendes fra dit domæne, hvilket beskytter dig mod phishing, spoofing og andre typer e-mail svindel. Samtidig sikrer du, at dine e-mails når frem til modtagerens indbakke.

Du kan læse mere om DMARC her

DMARC er ikke hele løsningen

Men selv teknikken kan komme til kort, hvis ikke din strategi, dine koncepter og permission-håndtering er på plads. Derfor har vi også et stort fokus på at hjælpe kunder med strategi, optimering og konceptudvikling – noget der alt sammen har betydning for dine e-mails deliverability. E-mail deliverability refererer til evnen til at få e-mails leveret til modtagerens indbakke i stedet for at blive sendt til spam-mappen eller ikke leveret overhovedet. Det er et kritisk aspekt af e-mail marketing, da det påvirker, hvor mange af de sendte e-mails der faktisk når frem til de tilsigtede modtagere.

“Vi er løbende med på sidelinjen, så vi hele tiden optimerer og udvikler på strategi, koncept og den tekniske opsætning. Den tætte, løbende kontakt sikrer, at nyhedsbrevsløsningen matcher den enkelte kundes behov.”, siger Rasmus Geckler, Direktør for Peytz Mail, og fortsætter:

“I forhold til de store, udenlandske systemer adskiller vi os ved at fokusere på det danske og nordiske marked. Det betyder, at vi er tættere på vores kunder, forstår deres marked og har indsigt i, hvordan deres modtagere agerer."

En konkret case: A.P. Botved undgår spammappen efter skifte til Peytz Mail

A.P. Botved har opnået succes ved at skifte mail-system; Nu får endnu flere af deres modtagere nyhedsbrevet leveret i indbakken i stedet for at lande i spammappen. 

“Vores nyhedsbrev performer langt bedre i Peytz Mail, end det gjorde i Mailchimp. Vi har set et markant løft i åbningsprocenten. Samtidig er den personlige rådgivning et kæmpe plus

Mads Peter Poulsen, direktør i A.P. Botved.

Og det er en tendens, der ikke kun er set hos A.P. Botved. 

“Vi ser, at kunder, der skifter til Peytz Mail fra specielt udenlandske nyhedsbrevssystemer, typisk oplever en forbedret åbningsrate på 5-10 procentpoint – og ofte også mere. Med en åbningsrate, der flytter sig fra 30 pct. til 45 pct. som i A.P. Botveds tilfælde, så er der altså tale om en væsentlig forbedring af performance på 50 % – hvilket ofte også kan se på bundlinjen,” fortæller Rasmus Geckler, direktør i Peytz Mail. 

I rapporten “E-mail Marketing 2020 – Fakta, Trends og Benchmarks”  har 1.168 respondenter svaret på spørgsmål om deres brug af e-mail og har blandt andet selv vurderet deres samlede succes med e-mail marketing. I rapporten fremgår det, at amerikanske Mailchimp stadig er stor på det danske marked. Hele 42% bruger den løsning. Men en af konklusionerne i rapporten lyder:

“Der er en stærk negativ sammenhæng mellem succes og Mailchimp. Således anvender hele 59% af de mindst succesfulde Mailchimp, mens det kun gælder 26% af de mest succesfulde.” Se hele rapporten her.

Den konklusion har helt sikkert både tekniske og ikke-tekniske forklaringer. En teknisk forklaring er, hvorvidt nyhedsbrevene rent faktisk lander i indbakken. De ikke-tekniske forklaringer kan være mangel på strategi, ressourcer og rådgivning. En af de mest indlysende, tekniske grunde er, at nyhedsbrevssystemer bundler deres mange kunder sammen, så alle nyhedsbreve kan kobles til samme mailplatform og dermed også samme infrastruktur. Det medfører bl.a., at IP-adresser fra afsendere, der bliver blacklistet, smitter af på nyhedsbreve fra andre afsendere, som er sendt fra samme IP-adresse. Dermed risikerer du uforskyldt – og uforvarende – at blive straffet for andres fejl.

(Opdateret 10. oktober 2024)

Publiceret 6. oktober 2022