Undgå algoritmefælden. Derfor er dine nyhedsbreve vigtigere end nogensinde

Vil du forblive i kontakt med din målgruppe? Så skal du prioritere dit nyhedsbrev. Bliv klogere på hvorfor.

I en tid hvor algoritmer ændrer sig konstant og techgiganter dikterer reglerne, er det vigtigere end nogensinde at prioritere dine egne kanaler – som dine nyhedsbreve og din hjemmeside – for at sikre, at du forbliver i kontakt med din målgruppe.

Bruger din virksomhed (også) sociale medier til at kommunikere? Så er du måske også frustreret over de konstant skiftende algoritmer, der gør det sværere at nå dit publikum uden at bruge penge på annoncering. 

Institut for menneskerettigheder har for nylig valgt at forlade Facebook og X som en direkte konsekvens af, at det bliver sværere og mere uigennemskuelig at nå publikum gennem disse platforme.  

Og de er ikke alene. Flere medier oplever, at deres afhængighed af techgiganter har gjort dem sårbare og truet deres forretningsmodel. De mister kontrollen over deres indhold, og techgiganterne kræver nu penge for den synlighed, der engang var gratis. Det har Journalisten for nyligt skrevet om her.

Dette er en stærk påmindelse om, at du bør prioritere at styrke dine egne kanaler – som dit nyhedsbrev – i stedet for at overlade din kommunikation til platforme, du ikke selv er herre over.

Hvorfor nyhedsbreve bør være din absolut topprioritet

Vi, der daglig arbejder med nyhedsbreve og e-mails, ved fra erfaring, at nyhedsbreve er en strategisk vigtig, omkostningseffektiv og loyalitetsfremmende kanal. Nyhedsbreve giver unik mulighed for at opnå dybere engagement med dine brugere, og du har fuld kontrol over din kommunikation. Desuden sikrer nyhedsbreve, at du får dine modtageres udelte opmærksomhed – direkte i deres indbakker.

Hvis du stadig ikke er overbevist, får du her fire grunde til at prioritere dit nyhedsbrev.

1. Fuld ejerskab og kontrol

Med nyhedsbreve har du total kontrol over din kommunikation uden at være afhængig af skiftende algoritmer eller platformspolitikker, der kan påvirke, hvordan dit indhold bliver vist og distribueret. 

2. Bekymring for fake news

Der er stigende bekymringer omkring fake news på sociale medier. En nylig rapport fra RUC viser, at danskerne har svært ved at skelne mellem troværdige og utroværdige nyheder på sociale medier. I 2024 udtrykker 45% af danskerne bekymring over fake news, en stigning på ni procentpoint fra året før. Med nyhedsbreve kan du sikre, at du har kontrol over din egen fortælling og dine budskaber bliver præsenteret korrekt og uden forvrængning.

3. Personlig og relevant kommunikation

Nyhedsbreve giver dig adgang til værdifuld førstepartsdata, som du kan bruge til at segmentere din målgruppe og skræddersy budskaber til modtagerens specifikke interesser og behov. Ved at levere indhold, der er både relevant og personligt, øger du chancen for at skabe engagement og loyalitet.

4. Din modtager har vist aktiv interesse

Når folk tilmelder sig dit nyhedsbrev, viser de allerede interesse for dit indhold og din virksomhed. De forventer at høre fra dig, hvilket giver dig en stærkere position til at skabe engagement, loyalitet og konverteringer.

Opsummering

Kort sagt, det er vigtigere end nogensinde at fokusere på dine egne kanaler, hvor du har kontrol, og hvor din forretningsmodel ikke er udsat for usikkerheden ved skiftende algoritmer. På dine egne platforme kan du desuden tilbyde en mere personlig, relevant og engagerende oplevelse for dine modtagere, hvilket ofte giver mere varig værdi end de kortvarige resultater fra sociale medier.

(Opdateret 19. september 2024)

Publiceret 17. september 2024