Kontakt
Kasper Villum Jensen
Det får du vores bud på her. Nogle kerneområder, som fx DMARC, forbliver lige så relevante i år som tidligere og er fortsat afgørende for succes. Samtidig er der nye trends under opsejling, som vi holder skarpt øje med. Vi har taget et kig i krystalkuglen.
Her er de ting, som vi kommer til at holde øje med i 2025:
- Spamfiltre bliver mere strikse
- Konkurrencen i indbakken bliver hårdere
- Du får brug for flere måleenheder
- Brug den kunstige intelligens
- Pas på den kunstige intelligens
- Der kommer flere “indbakker”
- Engangs-mailadresser vinder frem
- Microsoft kræver DMARC
- Automatisér
- Nyhedsbreve har positive sideeffekter
- Får vi video i nyhedsbreve?
1. Interaktioner kan holde dig ude af spamfiltre
I sidste måned kunne næsten halvdelen af verdens e-mailtrafik kategoriseres som spam. Det omfang forsvinder ikke i 2025, så mailudbydere er tvunget til at opretholde en streng screening af e-mails for at kunne se forskel på skidt og kanel. Hvis dine breve ikke bliver åbnet eller forbrugt, stiger chancen for, at de bliver kategoriseret som uønsket. Du fortæller bedst mailudbyderne, at dit indhold er vigtigt og efterspurgt, hvis modtagerne interagerer med det. Kan du fx få modtagerne til at svare dig, klikke på mere indhold eller videresende til bekendte?
2. Konkurrenterne kommer: Test og eksperimentér
Mange flere – end dig – får i 2025 øjnene op for nyhedsbreves lyksaligheder. I en tid med algoritmer ER det vigtigt at pleje de omkostningseffektive mediekanaler, man selv ejer. Du kan ofte skabe meget mere stabil og værdifuld engagement fra et nyhedsbrev – end den flygtige og ujævne trafik, som diverse sociale medier og algoritmer allernådigst tildeler dig.
Derfor; forvent konkurrence i indbakkerne. Husk at blive ved med at forny, eksperimentere og teste dine nyhedsbreve.
3. Nye KPI’er?
Når du netop måler og evaluerer dine nyhedsbreve, skal du undgå blindt at fokusere på åbningsrater og kliks. Mailscannere, sikkerhedsåbninger af emails og Apple Mail Privacy Protection (MPP) har rokket ved tallets nøjagtighed. 2025 bør være året, hvor du udvider din KPI-værktøjskasse. Find flere eller andre målenheder, der på samme måde kan give jer eksekverbar viden og hjælpe jer med at opnå jeres mål. Hvis det er muligt i din branche/virksomhed, så prøv fx at finde frem til livstidsværdien af en nyhedsbrevsmodtager, eller hvad han/hun koster at få på listen. I stedet for kun at måle åbningsraten, kan det tit give god mening at fokusere mere på den trafik/værdi, som nyhedsbrevet skaber i dine andre kanaler.
Læs mere om hvordan du måler effekten af dine nyhedsbreve
4. Brug den kunstige intelligens
Teknologien er i 2025 nået et niveau, hvor du med ro i maven – og med fordel – kan have kunstig intelligens med på sidelinjen, når du arbejder med nyhedsbreve. De store sprogmodeller er gode sparringspartnere til idé-generering som indhold og overskrifter. De er gode hjælpere, hvis du skal konvertere brugerdata til implementerbar viden. Og så er udbuddet af redskaber til generativ AI bredt og godt. Til billede-generering er én af vores favoritter er Ideogram.
5. Pas på den kunstige intelligens
Den kunstige intelligens kan dog også ende med at pille ved dine nyhedsbreve – selvom du slet ikke har bedt om det. Apple er begyndt at lave referater af e-mails ude i indbakken og dermed overskrive de felter (emnelinje og preheader), som afsenderen har lavet. Udrulningen af Apples kunstige intelligens (Apple Intelligence) kommer tidligst til EU i år. Vores anbefaling er, at du fortsætter med at lave beskrivende og kreative overskrifter til dine nyhedsbreve.
6. Apple vil også kategorisere dine mails
Blandt andre Gmail har længe kategoriseret nyhedsbreve (Primær, promoveringer, sociale netværk osv.) i indbakken. Apple annoncerede en lignende filtrering af brugernes indbakke i den seneste softwareopdatering i 2024, men det er endnu ikke fuldt udrullet. Da Google introducerede funktionen var der en frygt for, at det ville dræbe effekten af email-markedsføring. Ragnarok udeblev. Og det vil det sandsynligvis også gøre denne gang. Men hav et åbent øje på trenden i dine åbningsrater.
7. Engangs-mailadresser vinder frem
I 2025 introducerer Gmail “Shielded Email”. Funktionen smager af Hide My Email på Apple-enheder, hvor brugeren nemt kan danne engangs-adresser - for at beskytte sig mod spam, målrettet annoncering og overvågning. Når den samme mulighed rulles ud til over én milliard brugere på Gmail, kan det give skvulp i email-statistikker rundt omkring. Du skal ikke forvente en stor tsunami af ændringer fra den første dag, men i stedet polstre dig til en fremtid, hvor nyhedsbrevsmodtagere begynder at beskytte deres primære email-adresse.
8. DMARC bliver – endnu mere – vigtig
I 2024 introducerede Google og Yahoo DMARC som et krav for at sikre nyhedsbreves fremkommelighed. Det krav har de fleste seriøse kommunikatører allerede efterkommet. Og hvis du ikke er blandt dem, skal du vide, at Microsoft sandsynligvis i 2025 også vil kræve, at afsendere tager domænebeskyttelsen alvorlig, hvilket kun kommer til at understrege vigtigheden.
9. Tiden er – altid – moden til automatiseringer
Automatisering har længe været et fokusområde, når det gælder e-mails, og det bliver kun vigtigere fremover. Automationer og integrationer bør kunne overtage mange tidskrævende elementer af nyhedsbrevsproduktionen. Fx vil en integration mellem dit CRM og Peytz Mail kunne skabe mange former for flowmails. Og på samme måde vil dybere integrationer mellem Peytz Mail og dit CMS delvist eller fuldstændigt kunne automatisere mange udsendelser.
Prioritér dette arbejde i 2025. Ved at automatisere dine processer kan du ikke blot spare tid, men samtidig øge frekvensen og skabe større værdi for dine læsere.
10. Husk nyhedsbreves positive afsmitning
Det kan være svært at måle værdien af et nyhedsbreve, der ikke fungerer som direkte salgskanaler. Men de afledte effekter kan være markante.
For eksempel oplever flere europæiske medier positive afsmitninger på forretningen, hvis kunderne er tilmeldt nyhedsbreve. Hos avisen El Confidencial kan man måle, at abonnenter, der er tilmeldt et nyhedsbrev, har en 15 procent større sandsynlighed for at forny deres abonnement. Og hos EL PAÍS kan man på lignende facon spotte, at læsere, der modtager nyhedsbreve, bliver mere loyale og er mindre tilbøjelige til at opsige et abonnement. Så hvis du ikke allerede gør det, så er 2025 året, hvor du får tænkt nyhedsbreve ind i din samlede forretning. Både når det kommer til marketing, fastholdelse, salg osv.
11. Får jeg lov at bruge video i mine nyhedsbreve?
Det spørgsmål får vi ofte, men 2025 bliver næppe året, hvor vi kan svare ja.
Alt for mange klienter understøtter stadig ikke afspilning af videoer i nyhedsbreve, så det vil være forbundet med alt for meget teknisk hovedpine at kaste sig ud i den disciplin. Men vores største anke i forhold til video i mails er faktisk spørgsmålet om sikkerhed og mail-fremkommelighed. Som nævnt i denne artikels allerførste afsnit bliver spamfiltre kun mere fintfølende i 2025, og netop videoindhold vil have potentiale til at få dine mails i fedtefadet. Derfor fraråder vi at mase video ind i nyhedsbreve.
Men blot det at nævne “video” i emails kan faktisk have en positiv afsmitning på klikrater og engagement. Så det giver god mening at bruge video-elementer i dine breve. Brug “video” som lokkemad i emnelinjer og læg en play-knap på et billede, så den viser, at der ligger levende billeder og venter på læserne. Den funktion er indbygget i Peytz Mail. Små animerede GIF’er kan også skabe blikfang og liv i dine mails ved fx at få logoer til at blinke eller billeder til at bevæge sig. Brug ikke GIF-formatet til at foregive en hel video. Så ender du med uhensigtsmæssigt store mails.
Det er svært at spå, især om fremtiden. Men her fik du vores bud. Har du selv har spottet nyhedsbrevs-tendenser, som du vil have hjælp til at forstå eller eksekvere på? Så tag endelig fat i os.
(Opdateret 12. februar 2025)
Publiceret 23. januar 2025